TUOTEKUVAUS
Visuaalinen tuotekuvaaja - mitä sillä tarkoitan?

Suomi on täynnä teknisesti äärimmäisen lahjakkaita kuvaajia, niin ammattilaisia, kuin harrastajia. Tekniikan tunteminen on tärkeää, koska asiakkaille ei voi tuottaa kuvia, jotka eivät laadullisesti läpäise tuotekuvauksessa vaadittavaa tasoa. Tähän kuuluu mm. valaistuksen hallinta sekä kuvan terävyys. Joskus kuitenkin teknisesti huippuunsa hiottujen kuvien takaa saattaa löytyä ihmisiä, joiden sydäntä lähellä ei niinkään ole kuvien visuaalinen personointi. Ja siinä ei ole mitään vikaa, meille jokaiselle varmasti löytyy paikkamme täältä.
Asiakas, joka on ihanteellinen minulle, on todennäköisesti valanut yritykseensä puolet sielustaan (ehkä ylikin).
Tällöin tieto siitä, että kuvausprojektiin keskitytään yksilötasolla, suunnitellaan huolella ja muokataan ajan kanssa niin, että lopputulos varmasti vastaa asiakkaan tapaa ilmentää itseään, on erittäin tärkeää. Olen vuosien saatossa työskennellyt useiden eri ilmoituksia valmistavien tahojen kanssa, joiden kanssa lopputuloksen viilaaminen jää käytännössä kokonaan tekemättä kiireen ja paineen takia. Tai ainakin vedoksen tekijän nopeasti kirjoitetuista viesteistä hyvin usein jää se kuva, että suuria muutostoiveita ei ehdi enää esittää. Tämä deadline-paine on se, jonka haluan poistaa omasta toiminnastani ja asiakkailtani.
Teen tuotekuvausta sivutoimisena ja niin sen on tarkoitus ollakin. Rakas harrastus, jossa voin jatkuvasti kehittyä asiakkaideni kanssa. Otan kerrallaan vain yhden isomman projektin, joten "Tuotekuvat pikaisesti"-sähköpostiin saatat saada kieltävän vastauksen. Aina kannattaa kuitenkin kysyä.
Visualisti-opintojen aikana painotetaan ihanan paljon esteettisyyttä. Itselleni tämä termi tarkoittaa jotakin muuta, kuin "Sad beigeä" tai muuta kulloinkin pinnalla olevaa ilmiötä. Kuvien merkitys yrityksen visuaalisessa ilmeessä on iso, joten siihen kannattaa käyttää aikaa ja ajatustyötä. Jos tuntuu, että yrityksesi visuaalisuus ei ole vielä ihan selkeää, ota silti yhteyttä. Kuvien kanssa ei ole kiire, vaan ensin pallotellaan yhdessä sitä, miten haluat itseäsi ilmentää. Visualisti opinnot ovat antaneet vahvan pohjan sille, mitä (ilmaisia) keinoja voi käyttää löytääkseen itselleen sopivan brändi-ilmeen. Laita viestiä niin kerron lisää!